انتشارات سفیراردهال

ناشر تخصصی طب سنتی

انتشارات سفیراردهال

ناشر تخصصی طب سنتی

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

🔺ابن جزله (ابوعلی یحیی بن عیسی بغدادی، درگذشته 493 هجری قمری) 
به تصحیح میرهاشم محدث
🔺سال چاپ: 1398
🔺نوبت: اول
🔺تعداد صفحه: 870 صفحه
🔺نوع جلد: جلد سخت
🔺قطع: وزیری

کتابی است در داروشناسی و داروسازی شامل ادویه مفرده و اغذیه و اشربه و شیوه اختلاط و امتزاج آنها که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است. ابن جزله در تالیف این کتاب از آثار پیشینیان از جمله بقراط ، دیسقوریدوس، روفس، اوریباز، زکریای رازی، علی بن عباس مجوسی سود جسته است. متن کتاب به زبان عربی بوده و از زمان تالیف تاکنون جزء مهمترین منابع داروسازی مورد استفاده است

 

  • انتشارات سفیراردهال
  • ۰
  • ۰

🔺اثر حکیم محمد اعظم خان چشتی معروف به ناظم جهان (4 جلد در 8 مجلد)
به اهتمام سید حسین عابدینی
🔺سال چاپ: 1398
🔺نوبت: اول
🔺تعداد صفحه: 6093 صفحه
🔺نوع جلد: جلد سخت
🔺قطع: وزیری

 

کتاب #اکسیر_اعظم یا دستور العلاج بزرگترین اثر #حکیم_محمد_اعظم_خان است که در این کتاب به شرح #بیماری ها و درمان آن ها پرداخته است. این نسخه در  ۸ جلد به چاپ رسیده است. حکیم اعظم خان در این کتاب سبکی همچون کتاب #الحاوی فی الطب حکیم محمد #زکریای_رازی را به کار برده است و نظرات حکما و پزشکان قبلی را در شناخت بیماری و درمان آن یکجا جمع آوری کرده است. در این کتاب بیماری ها از سر تا قدم به تفصیل شرح داده شده‌است و برای هر بیماری اسباب ، علائم و سپس درمانهای آن را با ذکر #ادویه مفرده، ادویه مرکبه به همراه نظرات و تجربیات حکما و حکایات مربوط به بیماری آورده شده‌ است.

  • انتشارات سفیراردهال
  • ۰
  • ۰

🔺اثر حکیم محمداکبربن محمد شاه ارزانی
به تصحیح دکتر حسین علینقی (دوره 2 جلدی)
🔺سال چاپ: 1398
🔺نوبت: اول
🔺تعداد صفحه: 1152 صفحه
🔺نوع جلد: جلد سخت
🔺قطع: وزیری
 

این کتاب که آخرین اثر حکیم ارزانی است، پس از شش کتاب دیگر او که پیش تر یاد شد، در سال ۱۱۲۶ ق. نگاشته شده است. مؤلف، کتاب را در بیست وسه باب به همراه یک خاتمه ترتیب داده است؛ البته مؤلف در مقدمه به بیست ودو باب اشاره می کند، ولی در واقع کتاب دارای بیست وسه باب است. هر باب از این کتاب مربوط به یکی از اعضای بدن است مانند سر، چشم، گوش، معده و... که داروهای مرکب و مختلف در درمان انواع بیماری های مربوط به آن عضو در همان باب به ترتیب الفبایی آمده است. خاتمة کتاب در واقع شرح کلیاتی است دربارة داروسازی که شامل: احراق، تدبیر، اصلاح و نگهداری داروها می شود. همچنین مؤلف در هر باب داروها و مجرّبات هندی را نیز ذکر کرده و آنها را در حرف دال هر باب گنجانده است. ورود داروهای هندی در کتاب های پزشکی فارسی تقریباً از قرن نهم و دهم آغاز می شود و همان طور که پیش تر اشاره شد، این امر به دلیل آن است که بسیاری از پزشکان ما در این دوران به دربار گورکانیان عزیمت می کردند و در آنجا با طب هندی و داروهای آن آشنا می شدند و آنها را در کتاب های خود وارد می کردند.
مؤلف در نگارش این اثر از منابع بسیاری از جمله قانون ابن سینا، ذخیرة خوارزمشاهی، شفاءالاسقام، تحفة حکیم مؤمن، شرح الاسباب و العلامات، شرح موجز آقسرایی، قرابادین ابن هبل، قرابادین معصومی، قرابادین قلانسی و بسیاری کتب دیگر از ابن سینا، محمد بن زکریای رازی، جالینوس و اطبای دیگر بهره جسته و از آنها نام برده است. همچنین مؤلف در مواردی از داروهایی که خود آنها را تألیف کرده یا ساخته است نام می برد و در این گونه موارد از عبارات «تألیف این درویش» یا «از مؤلفات این درویش است» استفاده می کند. این نشان از آن دارد که حکیم ارزانی پزشک حاذقی بوده است و در ساختن و تألیف داروهای مناسب و جدید دستی داشته و تنها مترجم یا شارح کتاب های پزشکان گذشته نبوده است.
این اثر پس از تألیف، مانند دیگر کتاب های حکیم ارزانی مورد توجه طبیبان قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به حکیم ناظم جهان اشاره کرد که از قرابادین قادری به عنوان یکی از منابع در تألیف کتاب اکسیر اعظم نام می‌برد.

  • انتشارات سفیراردهال
  • ۰
  • ۰

 

🔺پدید آورنده: موسی افشار نجفی
🔺سال چاپ: 1395
🔺نوبت: اول
🔺تعداد صفحه: 112
🔺نوع چاپ: سیاه سفید
🔺نوع جلد: شومیز
🔺قطع: رقعی
🔺قیمت: 20 هزار تومان

 

این کتاب قصد دارد با کاوشی نوین در منابع کهن و اصیل طب سنتی ایرانی، مزاج، درجه و مصلح انواع خوراکی ها را بررسی نموده و مخاطب را با ابعاد تازه ای از دنیای سلامتی آشنا سازد.

 

جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 

  • انتشارات سفیراردهال
  • ۰
  • ۰

🔺پدید آورنده: دکتر محمد دریایی
🔺سال چاپ: 1393
🔺نوبت: هشتم
🔺تعداد صفحه: 184
🔺نوع چاپ: سیاه سفید
🔺نوع جلد: شومیز
🔺قطع: رقعی
🔺قیمت: 30 هزار تومان

#دارو #استحمام #حجامت #فصد #آداب_خواب #زناشویی #تغذیه #آداب_سفر #آب #طب_سنتی #طب_اسلامی

 

رساله ذهبیه مجموعه آموزه های طبی و بهداشتی هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است. معجون دارویی، غذای رضوی، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آب ها، مزاج شناسی، آداب خواب و بیداری، آداب مسواک کردن بهداشت دهان و دندان، آداب حجامت و فصد، آداب زناشویی و امور جنسی و ... از مطالب این کتاب به نوشته دکتر محمد دریایی (متخصص علوم زیستی و تغذیه) با مقدمه آیت الله سید مهدی طباطبایی و مقدمه استاد حسین خیراندیش می باشد.

 

جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

 

  • انتشارات سفیراردهال
  • ۰
  • ۰

🔺پدید آورنده: ابوالفضل حبیش تفلیسی - مقدمه تصحیح و تعلیقات دکتر زهرا پارساپور
🔺سال چاپ: 1399
🔺نوبت: دوم
🔺تعداد صفحه: 630
🔺نوع چاپ: رنگی
🔺نوع جلد: گالینگور
🔺قطع: رحلی (A4)
🔺قیمت: 480 هزار تومان

 

این اثر در سه بخش تألیف شده است.
بخش اول به معرفی نشانه بیماری ها و سبب و علاج آنها پرداخته شده است.
بخش دوم شامل اسامی داروهای مفرد است. 
بخش سوم نیز اسامی داروهای مرکب به دو زبان فارسی و عربی به ترتیب الفبایی ذکر شده که با توضیح درباره خواص و شیوه تهیه آن ها همراه است. معادل های کهنی که برای اسامی بعضی از داروها در نسخ خطی متعدد این کتاب ذکر شده بسیار نادر است. این کتاب در دو جلد (گالینگور) به قیمت 480.000 تومان منتشر شده است. علاقمندان برای تهیه این کتاب با شماره‌های 88319342 (دفترمرکزی) یا شماره 66973398 (فروشگاه مرکزی) تماس بگیرند. همچنین امکان خرید اینترنتی از طریق وب سایت انتشارات نیز امکان پذیر می‌باشد.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید 
 

  • انتشارات سفیراردهال